Klassisk akupunktur, cupping og gua sha

Akupunktur er iblandt de mest velkendte og ældste behandlingsforme inden for kinesisk medicin. Metoden daterer flere tusinde år tilbage, og er i dag også anerkendt af verdenssundhedsorganisationen (WHO) til behandling af en lang række sygdomme og symptomer.

Hvordan virker akupunktur?

I kinesisk medicin anskuer man mennesket som en helhed, der optimalt skal være i balance, både fysisk, psykisk og i forhold til sine omgivelser. Hvis balancen forskubbes, opstår der ubalancer der i sidste ende kan føre til sygdom. Ved hjælp af bl.a. akupunktur, kan man rette op i eventuelle ubalancer. Man kan også få behandlingerne præventivt.

Med en vestilig anskuelse vil man med indstik af en akupunkturnål, fremprovokere kroppen til at frigive neurotransmittere, som sender signal via centralnervesystemet til hjernen. Indstikket vil medføre en minimal celleskade, og kroppen vil derefter både gå i gang med at udrede skaden samt dæmpe smerten. Dette gøres bl.a. ved påvirkning af ATP og adenosin.

Hvad kan man behandle?

Verdenssunhedsorganisationen (WHO) anerkender og anbefaler akupunktur til behandling af følgende symptomer/lidelser:

• Allergi (høfeber)
  • Ansigtssmerter
  • Bivirkninger ved strålebehandling og/eller kemoterapi
  • Forhøjet blodtryk (hypertension)
  • Forstuvninger
  • Hovedpine
  • Iskiassmerter
  • Knæsmerter
  • Kvalme
  • Leddegigt
  • Mavesår
  • Nakkesmerter
  • Postoperative smerter
  • Tennisalbue

Cupping

Cupping er en anden metode der anvendes i traditionel kinesisk medicin. Ved den konventionelle metode anvendes glaskopper som man fremskaber et undertryk hos, og derefter sætter på kroppen langs meridianbanerne. Dette stimulerer blodcirkulationen, samtidig med at det også skiller kroppen af med toksiner (afgiftning). I klinikken anvender vi både glas og plastickopper. Metoden er særlig effektivt mod spændinger og er populær blandt sportsudøvere.

Gua sha

Gua sha er også én af behandlingsmetoderne i traditionel kinesisk medicin. Vi anvender gua sha i jadesten og skraber hudens overflade med gentagne strøg. På denne måde forøger man blodcirkulationen, reducerer stagnation og forbedrer gennemstrømningen af lymfevæske. Dette virker afspændende og igangsætter samtidig en afgiftningsproces.

Behandlingsforløb

Før en behandling påbegyndes, vil der blive spurgt ind til symptomer, udvikling, livsstil mm., for at få det bedst mulige billede af klientens tilstand og behov. Derefter vil et behandlingsforløb tilrettelægges, så det er tilpasset den enkelte. Eventuelle livsstil- og kostvaner vil muligvis blive belyst under forløbet. Der tages hensyn til forskellige klienters tolerance overfor nåle, og hvis man lider af en slem nålefobi, kan der anvendes mere skånsomme metoder såsom akupressur, magnetkugler, guasha og cupping.

Line Haaning, klassisk akupunktør (barsel)

Spørgsmål?