Behandling af arvæv

Arvæv

Arvæv er en naturlig del af en reparations- og helingsproces, hvor bindevævet reparerer skader vha. produktionen af collagen. Denne collagenproduktion breder sig, og kan således komme til at påvirke cirkulationen og funktionen i områder langt fra stedet hvor skaden oprindeligt skete.

Kroppen danner arvæv når vi slår os, eller bliver opereret. Men de færreste ved, at vi også danner indvendig arvæv i forbindelse med betændelsestilstande som f.eks. blærebetændelse, leverbetændelse, klamydia og lignende. Det er kroppens måde at afgrænse en skade, ved at gøre det beskadigede område stærkere, men også hårdere og mindre smidigt. Efter infektionen eller helingen er overstået, vil arvævet stadig forblive.

Arvævsbehandling

Arvæv opstår typisk 6-8 uger efter en skade. Vi behandler vævet ved at lægge tynde akupunkturnåle rundt om og under arret, så nålene ligger lige over det subkutane hudlag. Efter gentagen stimulering af vævet, vil blodgennemstrømningen øges og både det udvendige og indvendige ar vil blive mere blødt og elastisk. Hvis du oplever følelsesløshed omkring arret, kan dette også udbedres.

Vi mennesker er forskellige, og vores ar vil også udvikle sig på forskellige måder. Nogle vil have langvarig effekt efter få behandlinger, og andre vil have behov for løbende behandlinger igennem hele livet, for at undgå stivhed og sammenvoksninger ved arrene.

Ar efter operation

Arvæv kan give smerter

Arvæv efter operationer kan være skyld i, at der opstår skæve træk i kroppen. Det skyldes de førnævnte collagenfibre som danner hæftninger og trækker i nabocellerne for at stabilisere vævet. Arvæv vil derfor altid have en indvirkning, på de omkringliggende lag af bindevæv som bliver mindre bevægelige. Det kan forårsage skæve træk, eller i værste fald føre til dysfunktioner i led.

De indvendige arvæv som opstår efter operationer, kan vokse sig til større sammenvoksninger (adhærencer), som medfører nedsat blodgennemstrømning og mobilitet i organerne i området.  Smidigheden af bindevævet omkring organet kan mindskes, og organets bevægelighed ligeså. Dette kan ofte forplante sig som smerter i ryggen. I værste fald kan sammenvoksningerne forårsage afklemning af tarmene og udvikle sig til en livstruende tilstand.

Kejsersnit og andre gynækologiske operationer

Arvæv fra kejsersnit kan forårsage alt fra nakkesmerter til infertilitet. Det kan være årsag til nedsat bevægelighed af bækkenets led, migræne/hovedpine, lyskensmerter og lændesmerter mm.
Blæren, livmoderen og nyrerne ligger i det område, hvor kejsersnittet typisk udføres, så indvendige sammenvoksninger kan både give smerter, men også bidrage til dårlig vandladning og fertilitetsproblemer
De indre sammenvoksninger (adhærencer) kan opstå efter gynækologiske operationer i livmoderen, æggestokkene og æggelederne, men de kan også forekomme efter infektioner eller endometriose.

Derfor er det vigtigt at pleje sine ar efter en operation, og være opmærksom på de smerter der opstår i tiden efter. Specielt hvis de udvikler sig til kroniske smerter.

Ar efter kejsersnit
Certificeret akupunktør