Akukirurgi®

Efter mange års anvendelse af den kirurgiske nål, har Dr. Gao udviklet akukirurgien som er et alternativ til en traditionel håndoperation. Metoden er minimal invasiv og i modsætning til håndoperationer, kræver det ikke efterfølgende fjernelse af sting og forårsager heller ikke arvæv i behandlingsområdet.

Håndkirurgi

Ved lidelser i hænderne som bl.a. kuskefingre (Dupuytrens kontraktur eller Vikingesyge), seneskedehindebetændelse, springfingre eller karpaltunnelsyndrom, vil man nogen gange blive tilbudt en håndoperation. Disse operationer kræver ofte flere ugers sygemelding, og en længere genoptræning, hvor man i perioden har meget lidt førlighed i den opererede hånd.

Dr. Gao har selv foretaget mange af disse operationer fra hans tid på hospitalet, og han har oplevet på tæt hold de risici og bivirkninger, der kan følge med. Han har samtidig behandlet mange patienter, som har fået tilbagefald efter håndoperationer, da der også findes en naturlig begrænsning på antallet af operationer, man kan og må få i hænderne. Denne begrænsning er dog ikke gældende for akukirurgien®, da behandlingen er mere skånsom og minimal invasiv. Metoden har derfor også færre risici og lavere tilbagefaldsrater.

Akukirurgi®

Størrelsen af de kirurgiske nåle kan variere, og vi kalder det derfor for et akukirurgisk indgreb, hvis behandlingen kræver forudgående lokalbedøvelse. Deraf navnet akukirurgi®. Ved alle behandlinger med akukirurgi® bliver der lagt en forudgående lokalbedøvelse, som minimerer blødning og smerte under selve indgrebet. Behandlinger som anvender Gao akukirurgi® er følgende:

• Kuskefingre (dupuytrens kontraktur)**
  • Seneskedehindebetændelse (de quervain)*
  • Hælspore (plantar fasciitis)*
  • Tommelfingeratrose*

Efter en akukirurgisk behandling, vil der forekomme stiksår. Disse heler typisk efter 3 døgn.
Det kan være en god idé at tage smertestillende det første døgn efter behandlingen. På 2. døgn aftager smerterne og efter 3. døgn, har man ikke længere behov for smertelindrende medicin. Man skal undgå at overbelaste behandlingsområdet de første 3 uger efter behandlingen. Umiddelbart efter indgrebet kan man fortsætte almindelige dagligdags gøremål såsom skrivebordsarbejde, indkøb, bilkørsel og deslige.

De akukirurgiske behandlinger er bevist så effektive, at vi yder effektgaranti og for visse behandlinger, 3 års behandlingsgaranti. Hvis der skulle opstå tilbagefald inden for de 3 år fra behandlingsdatoen, er den første opfølgende behandling på vores regning.

*Ved disse behandlinger gives der afslutningsvis en blokade, som mindsker betændelse og hævelse.

**Vi yder 3 års behandlingsgaranti for disse symptomer, såfremt patienten ikke har modtaget behandling andetsteds. For behandling af kuskefingre (vikingasyge), gælder garantien kun hvis bøjningen ikke overstiger 90 grader og/eller hvis bøjningen sidder i fingerens PIP eller DIP led.

Effektiv behandling af Vikingesyge/Vikingasyge, Kuskefingre, Dupuytrens kontraktur

Blokader (binyrebarkhormon)

En blokade er en lokal indsprøjtning med binyrebarkhormon omkring en nerve. Man anvender det meget ofte i forbindelse med kroniske smerter, da det mindsker hævelse og betændelse. Dr. Gao anvender ikke blokader som enkeltstående behandlingsform, men giver det afslutningsvis i behandlingen af seneskedehindebetændelse, hælspore og tennis- og golfalbue.

Hvis du har modtaget tidligere blokader for dine symptomer bedes du meddele os om dette, da der skal gå 3-4mdr. imellem blokadebehandlinger, og du må ikke modtage mere end 3 blokadeindsprøjtninger i det samme område inden for et år.

Diabetes og akukirurgi®

Lider du af diabetes, kan en blokade forårsage en let stigning i blodsukkeret.
Vi anbefaler som udgangspunkt ikke behandling af hælspore, hvis du er diabetespatient, på grund af infektionsrisikoen.

Behandling af kuskefinger (dupuytrens kontraktur/vikingasyge) med Gao akukirurgi®:

Lægeuddannet behandler